خیلی از آدمها توی اولین برخورد با یک مهماندار خارج از محیط کاری ، فکر می کنند، مهمانداری خیلی هم سخت نیست . یه جورایی مثل گارسونیه دیگه . البته این فکر که مهمانداری گارسون هواییه واقعاً فکر اشتباهیه .

اولین کسی که این حرف رو به من زد داییم بود. بهم گفت :‌مگه چی کار می‌کنید یه آب میدید دست مردم و یا غذا بعدش تمام مدت نشستید. یا از این دست حرفها.

اما خیلی‌ها نمیدونن که مهمانداری یکی از مشاغل سخت از نظر وزارت کار محصوب می‌شود. وظیفه اصلی یک مهماندار چیزی نیست جز رسیدگی به مسایل امنیتی پرواز و مسافران که سفری خوب و ایمن داشته باشند. این شغل که علاوه بر خطرات ناشی از سقوط هواپیما (‌اگر یک مسافر امکان بوجود آمدن تنها نقص فنی ساده در هواپیما را یک در بار عمر خود تجربه کنند، اما یک مهماندار آنهم در ایران جانش را هر روز سه یا چهار بار در کف دستش میگذارد و در آسمان پرواز می کند). خطرات فشار بر روی بدن و پیری زودرس و پوکی استخوان و سنگ کلیه و … . را هم کنار بگزاریم ، برخورد با انواع مسافر و انواع سلیقه ها. البته قصد اهانت به هبچ یک از دوستان مسافر را ندارم ، اما اگر منطقی برخورد کنیم خواهیم دید اگر شما بعنوان یک مسافر خدمات خوب و مطلوبی در فرودگاه دریافت نکنید یا از قبل عصبی باشید به راحتی تمام ناراحتی‌ خود را سر مهماندار خالی می‌کنید ، کسی که شاید ۹-۱۱ ساعت پرواز را پشت سر گذاشته باشد . و با لبخند از شما پذیرایی نماید ، شما چون این لبخند را می‌بینید با خود فکر می‌کنید که این شخص سرخوش است و می‌تواند کسی باشد که شما را از شر تمام ناراحتی‌ها رهایی بخشد . اما اینطور نیست بلکه او خود نیز ناراحتی‌ هایی دارد . فشار خانواده برای برنامه پروازی فشرده تا حدی که شاید هفته‌ای هفت روز پرواز را بگذراند، فرسوده شدن بدنش در برابر فشار جوی(‌بطوری که محققین ادعا کردند که تعدادی از سلول‌های مغزی افراد در برابر فشار جوی از بین می‌رود اما افرادی که بعنوان مسافر پرواز می نمایند بعد از فرود در فرودگاه مقصد مغز آنها به صورت خودکار بازیابی می شود، ولی مهماندارها فرآیند تخریبی بیشتری نسبت به فرآیند ترمیمی دارند) .

مهمانداران مجبور به تحمل رفتار بعضی از مسافران هستند زیرا اگر نسبت به ایشان بی احترامی صورت گیرد و مسافر از مهماندار شکایت نماید بعد از بازگشت به شهر اصلی وی به ساختمان مرکزی احضار و بلافاصله مواخذه میشود.و در پرونده وی ثبت خواهد شد . البته این به این معنا نیست که مسئولین شرکت های هواپیمایی در مورد مهمانداران خود کم کاری یا بی توجهی می نمایند . خیر اصلاً این‌گونه نیست بلکه آنها اصل مشتری مداری را بخوبی میدانند ولی هرچیزی هزینه ای دارد . و هزینه را مهمانداران باید بپردازند و مسئولین نیز سعی میکنند تا با پرداخت حقوق و مزایا آنان را راضی نگه دارند. تا چه اندازه در این کار موفق بوده‌اند یا خیر در این مقاله مورد بحث نیست . با اینکه بعضی از همکاران نیز از درآمد خود ناراضی هستند و از مشکلات گلایه دارند . که اگر شد به مشکلات آنها نیز خواهم پرداخت اما ابتدا نظر بر این دارم که عزیزان مسافر را نسبت سختی‌های این شغل آشنا سازم.