جلسه ي دوم :
اميدوارم جلسه ي اول رو متوجه شده باشين اما هر......

جلسه ي دوم :
اميدوارم جلسه ي اول رو متوجه شده باشين اما هر كسي كه سوالي داشت حتما بپرسه
در جلسه ي قبل در مورد ايلورن {شهپر ها } كه بر روي بال هواپيما قرار ميگيرند و الويتور كه بر روي دم به صورت افقي قرار ميگيرند توضيح داده شد اما يك نوع كنترل ديگر به نام Rudder
رادر نيز وجود دارد كه بر روي دم به صورت عمودي قرار ميگيرد ما بعدا در اين مورد صحبت خواهيم كرد .
------------------------------------------------
Stright And Level Flight
اين اصطلاح دو مانور جدا از هم ميباشند پرواز مستقيم به اين معناست كه دماغه ي هواپيما به طور ثابتي به يك نقطه اشاره كند و بالاها موازي با زمين باشد يا ساده تر هواپيما كجي يا بنك نداشته باشد افقي يا بدون تغيير ارتفاع به اين معناست كه ارتفاع هواپيما در طول پرواز تغيير نميكند.
-----------------------------------------------
چگونه متوجه ميشويد كه مستقيم پرواز ميكنيد ؟
مطمئنا كساني كه سالها از زندگيشون رو تو هواپيما گذروندن ميتون تا حدودي بدون دستگاه حتي اينو تشخيص بدن اما قصد ما الان توضيح در مورد دستگاه هايي است كه جلسه ي قبل خواستيم با اسم و شكل اونا اشنا بشيد .
-----------------------------------------------
معرفي Attitude Indicator
يا نشان دهنده ي افق مصنوعي:

يكي از دستگاه هاي اصلي هواپيماست و خلبان ها توجه خاصي بهش دارن به دليل اينكه هم وضعيت كجي يا بنك رو نشون ميده و هم وضعيت بالا يا پايين رفتن يا دماغه رو يعني هر دو حالت رو نشون ميده در حالي كه بقيه ي دستگاه ها فقط يكي از اين دو حالت رو نشون ميده
براي حفظ وضعيت هواپيما در حالت پرواز مستقيم و بدون تغيير ارتفاع از اين دستگاه استفاده ميكنيم . نشان دهنده ي افق مصنوعي نمايشي غير طبيعي و مصنوعي را از افق طبيعي ارائه ميدهد . همانطور كه از نام آن پيداست اين دستگاه وضعيت هواپيما را نمايش ميدهد
اين دستگاه حركت به سمت بالا و پايين دماغه يا همان Pitch
و نيز كجي بالها يا Bank
را نشان ميدهد .
صفحه ي نمايش اين دستگاه به دو قسمت تقسيم شده است قسمت بالايي ان ابي و قسمت پاييني آن قهوه اي(یا خاکستری) است خط سفيد باريكي كه اين دو رنگ را از هم جدا ميكند نيز خط افق مصنوعي فرض ميشود .
بر روي اين دستگاه دو خط نارنجي(یا زرد) رنگ به معني دو بال هواپيما و يك نقطه بين دو بال به معني دماغه ي هواپيما وجود دارد در صورتي كه دو بال بر روي خط افق مصنوعي قرار گيرد و نقطه نشان دهنده دماغه نيز برروي خط باشد در اين حالت ميتوان گفت هواپيما در حال پرواز مستقيم بدون تغيير ارتفاع است .
با حركت دادن فرمان به چپ هواپيما نيز به سمت چپ بنك ميزند يا گردش ميكند و بال چپ به طرف زمين پايين مي ايد در اين حالت هواپيماي كوچك درون نشان دهنده ي دستگاه افق مصنوعي كه بال هاي نارنجي(زرد) دارد نيز به سمت چپ ميچرخد و بال چپش پايين مي ايد و خلبان با ديدن اين دستگاه متوجه كجي به چپ ميشود . همينطور براي گردش به راست .
چگونه ميزان كجي رو بفهميم ؟
خيلي ساده است بازم با استفاده از دستگاه افق مصنوعي درست در بالاي اين دستگاه و اطراف مركز آن سه نشان دهنده سفيد رنگ ميزان كجي را نشان ميدهد مثال ساده تر اينكه دستگاه افق مصنوعي رو يك ساعت تصور كنيد به ساعت 12 توجه كنيد 5 خط از ساعت 12 به سمت راست كشيده شده و 5 خط به سمت چپ اين ها در واقع نشان دهنده هاي درجه ي كجي هستند كه به ترتيب كجي 10 و 20 و 30 و 60 و 90 درجه هستند در هنگامي كه هواپيما بدون كجي يا بنك در حال حركت است عقريه ي دستگاه مانند عقربه ي ساعت به نقطه ي 12 يعني بنك 0 درجه اشاره ميكند به گردش هواپيما به راست و چپ اين عقريه حركت ميكند و برروي درجه هاي درست قرار ميگيرد كه به خلبان كمك ميكند ميزان درجه ي كجي را بدست اورد .
خوب درجه هاي 10 و 20 و 30 و 60 و 90 در دستگاه مشخص شد سؤال اينه كه گردش هاي 15 و 45 درجه كه در بين خط ها نيست چطوريه ؟؟
به خط افق مصنوعي نگاهي بندازيد ذو خط كج كه از مركز به پايين كشيده شده رو ميبينيد ؟ هر گاه هواپيما به سمت راست گردش كند به طوري كه بال نارنجي رنگ بر روي اولين خط كشيده شده قرار گيرد در اين حالت هواپيما در حالت گردش به راست با زاويه ي 15 درجه است هر گاه ميزان كجي بيشتر شود به صورتي كه بال نارنجي رنگ بر روي دومين خط قرار گيرد در اين حالت هواپيما در حال گردش به راست با زاويه اي 45 درجه است .
------------------------------------------------
نحوه ي تشخيص درجه ي كاهش يا افزايش ارتفاع در دستگاه
به نقطه اي كه نشان
دهنده ي دماغه ي هواپيما در دستگاه هست و در بين دو بال نارنجي رنگ قرار داره توجه كنيد . چند خط موازي در بالا و پایین اين نقطه در قسمت آبی و در قسمت قهوه اي رنگ قرار داره. اگر فرمان هواپيما به عقب كشيد بشه دماغه ي هواپيما به بالا حركت ميكنه و اون نقطه در بين دو بال در دستگاه وارد قسمت آبي كه به معني آسمان هست ميشه. حالا هر كدوم از اون خطهاي موازي بالاي نقطه نشان دهنده ي 2.5 درجه افزايش ارتفاع و در قسمت قهوه اي نيز كاهش ارتفاع هست.
براي مثال هواپيمايي كه قصد بلند شدن از زمين رو داره معمولا فرمان هواپيما رو به اندازه اي عقب ميكشه تا نقطه كمي بالاتر از خط چهارم يعني 12 درجه قرار بگيره. (تقریبا روی خط پنجم)
پس 5 و 10 و 15 افزايش و كاهش ارتفاع
دوستان عزيز اين مطالب.انقد به مثالهاي زياد و ساده نوشته شدن كه دركش بسيار اسونه

پايان