آشنایی با فعالیت مهماندار در طول پرواز و نقش آن در ایمنی پرواز


 به کسی که مهمان نواز آسمانی است گفته می شود.مهمان نوازی که در آسمانها به مشغله می پردازد.چای می آورد.قهوه سرو می کند..و چون یک فرشته آسمانی با بالهائی از عشق در دل ۲۷۰ نفر مسافر به پرواز در می آید.

یک روز کاری مهمانداران به شرح زیر است:۱ ساعت و نیم قبل از پرواز باید در فرودگاه باشند.اعضای کارکنان هواپیما که اصطلاحا crewمی گویند در مکانی به نام Briefingجمع می شوند تا در مورد اطلاعات پرواز آن روز صحبت کنند.این که مثلا تعداد مسافران چند نفره...آیا بیماری هم در پرواز می باشد...و اینکه  آیا از VIP مسافری است یا خیر؟و..و..و..بعد از آن در مورد مسائل اظطراری صحبت می شود.و موقعیت جغرافیائی پرواز.گزارش این اطلاعات بر عهده کاپیتان می باشد.هواپیما چون دفتر کاری برای کارکنان وظیفه هر یک را مشخص می کند.

مهمانداران زیر نظر سر مهماندار و سر مهماندار زیر نظر کاپیتان ایفای نقش می کنند.در فاصله ای که مسافران بار خود را به قسمت check in می دهند و  control pass می شوند مهمانداران می بایستی در هواپیما امور نظم داخلی را کنترل کنند.این که ماسک اکسیژن و صندلی ها و مجله و روزنامه برای مسافران اماده است یا خیر؟وقتی که همه چی روبه راه بود مسافران می توانند از ترانزیت وارد هواپیما بشوند.سر مهماندار هر پروازی موظف است که در هواپیما را باز و بسته کند.و نیز جلوی در ورودی ایستاده و به مسافران خوشامد بگوید.مهمانداران هر کدام در ردیفهای صندلی ایستاده و مسافران را به سمت صندلیهای خود هدایت می کنند.اگر مسافری موجبات ناراحتی کسی را در پرواز فراهم کرد سر مهماندار باید به کاپیتان گزارش دهد و وی نیز به Security personal بازگو کند تا در فرودگاه او را تحویل دهند.اینکه کمربند های ایمنی بسته باشد و سیگار نکشند و صندلی ها به حالت اولیه خود بازگردند جزء وظایف کاری مهمانداران است.مهمانداران نیز در حالت Start در حالت نشسته باید باشند . 



وظیفه مهماندار در طول پرواز


سپس با نوشیدنی از مسافران پذیرائی می شود. در پروازهای طولانی از نوشیدنی الکلی با درصد بسیار کم الکل.هر ۱۶ دقیقه بایستی توالت ها جهت بهداشت و اینکه سیگار کشیده نشود  کنترل شود.در طول پرواز یک مهماندار باید با روی خوش و لبان خندان ظاهر شود و در پروازهای خارجی اگر مهمانداری فاقد این باشد بعد از اخطار ۳ باره اخراج نیز میشود!بعد از landing دوباره باید سیستم داخلی هواپیما کنترل شود و در پروازهای بالای ۸ ساعت توقف بین ۱ الی ۳ شب می باشد.یک مهماندار در ماه یکبار اجازه تعطیلات ۴ روزه پشت سر را دارد و در ماه باید ۷۰ الی ۸۰ ساعت پرواز کند.

مهمانداران نسبت به حالت های اضطراری که دو نوع می باشد ( حالات از قبل اعلام شده توسط کاپیتان و اعلام نشده) در طول پرواز هم آموزش می بینند تا بتوانند در زمان اضطراری٬ بهترین کمک را برای مسافران به انجام برسانند.      یک مهماندار باید به لباس فرمش احترام بگذارد و با عشق کارش را ارائه دهد.در ایرلاینز های خارجی توجه به این نکات الزامی است:ناخن های مهمانداران بانوان بایستی نه بلند باشند و نه کوتاه.از لاک نباید استفاده شود.موهای سر آقایان باید کوتاه و بانوان باید از پشت جمع کنند و به صورت افشان نکنند.آرایش نباید غلیظ و تند باشد و از ماتیک رنگ تیره و قرمز و یا قهوه ای پر رنگ نباید استفاده کرد.آرایش باید باشه اما بسیار ملایم !جز این اخطار داده خواهد شد. بوی عطر حتما باید به مشام برسد.  و...مهمترین نکته لبخند ملایم و سنگین....حوصله و صبر بالا....انگلیسی در حد عالی هم در خواندن ..هم در نوشتن و صحبت کردن...ارائه برگه قبولی دوره کمکهای اولیه....حداقل قد برای بانوان ۱و۶۵ و برای آقایان ۱و۷۰ باشد.دوره آموزشی مهمانداری در ایرلاینزهای خارجی ۱ سال و نیم می باشد.۱۸ ماه!که ساعتهای تئوری..عملی نیز در آن می باشد...و در خاتمه welcome on board .

راه اندازی اولین پایانه ویژه مسافرگیری ایرباس 380


ایرباس 380

(تیک آف - Takeoff.ir) - هواپیمایی امارات نخستین پایانه ویژه پذیرش مسافر برای هواپیمای ایرباس A380 را...

ادامه نوشته

ترین فرودگاه های جهان


فرودگاه ((کالج پارک)) در 1909در آمریکا تاسیس شد پس از آن که ویلبر رایت (مخترع هواپیما) دو افسر را برای به پرواز در آوردن اولین هواپیمای دولتی در این مکان آموزش....

ادامه نوشته

گزارشی از وضعیت مهمانداران هواپیما


• آنها كه استخدام نمی شوند
دو نوع استخدام برای مهمانداران مفروض است، استخدام رسمی كه شامل قدیمی ترین مهمانداران می شود و استخدام قراردادی كه مهمانداران پس از انقلاب را شامل می شود. مهمانداران رسمی از قوانین استخدام رسمی تبعیت می كنند ولی قراردادی ها داستان متفاوتی دارند. از سال ۱۳۷۵ به بعد دیگر استخدام رسمی در رابطه با استفاده از نیروی كار مهمانداران صورت نمی پذیرد. استخدام قراردادی نیز توسط دو گروه منفك انجام می گیرد، یكی شركت «همایار» و دیگری شركت خدمات مهمانداری هما كه زیر نظر صندوق بازنشستگی هما قرار دارد و به صورت نیمه خصوصی و نیمه دولتی فعال بوده و وابسته به خود هما است.
• ویژگی های پذیرش مهماندار
شرایط مهماندار شدن را اكثر قریب به اتفاق مردم می دانند و یا لااقل بخشی از این شرایط را می دانند. داشتن حداقل قد یك متر و ۶۵ سانتی متر، تناسب اندام، همخوان بودن میزان قد و وزن در زمره شرایط ظاهری برگزیده شدن در این شغل به حساب می آید و دیگر مراحل به مباحث تئوریك بازمی گردد. گذراندن دوره امتحانات پزشكی یكی از مهمترین مراحل پیوستن به گروه مهمانداران است چه این شغل در گروه مشاغل سخت قرار دارد و دلیل آن هم حضور چندساعته این افراد در هوای تحت فشار جوی شدید است. بدن فرد باید توانایی تحمل این فشار هوا را داشته باشد چرا كه پس از هر روز كار پروازی زمان بندی بدن دچار اختلال می شود.شغل مهمانداری یك واحد پزشكی بررسی فرد دارد كه ملزم به معاینه ۶ ماه یكبار مهمانداران است. فشار جوی شدید حاكم بر مهمانداران و مشكلات جسمی بسیاری برایشان به همراه دارد كه گروه بالادستی را ملزم به معاینه كامل و اندازه گیری میزان توانایی بدن افراد می كند. هر چند در ایران شركت طرف قرارداد، كارمندان خود را با فواصل یك ساله مورد آزمایش های بالینی قرار می دهد اما در قوانین بین المللی این فاصله ۶ ماه را در برمی گیرد.مهارت های لازم برای احراز شغل مهمانداری اما بخش دیگری از این معادلات را بر هم می ریزد كه یكی از مهمترین آنها تسلط به زبان انگلیسی است. امتحان ورودی هم شامل مراحل پذیرش یك مهماندار است كه سه عنوان را دربر می گیرد. ۶۰ درصد زبان انگلیسی، ۳۰ درصد معارف و ۳۰ درصد هوش.پس از اتمام تمام این مراحل نوبت به روانشناسی می رسد كه موارد غیرقابل پیش بینی در رفتار شخص مورد نظر را بررسی كرده، زیر ذره بین انتخاب می گذارند. مهمانداران می گویند هنگام ورود به اتاق روانشناسی برای انجام گزینش متوجه نمی شوید ولی پس از قبول یا رد شدن به شما می گویند كه طرز راه رفتن، چگونگی ورود و خروج از اتاق، نوع رفتار در قبال پذیرش یك فنجان چای و خوردن بیسكویت كنار آن و نوع واكنش، هنگام شنیدن جمله رد یا قبول مدنظر فرد مصاحبه كننده است كه از زبردست ترین روانشناسان محسوب می شوند.چگونه صحبت كردن، تشكر كردن یا نپذیرفتن حرفی در شرایط سخت یا آسان مدنظر قرار می گیرد و پس از اقبال یافتن در انتخاب شدن، نوبت مصاحبه به زبان انگلیسی است كه فرد باید از زندگی خود و علایق و اتفاقات پیرامون خود سخن بگوید. این آزمون توسط استادی صورت می گیرد كه دارای مدرك فوق لیسانس زبان انگلیسی از دانشگاه آكسفورد است. پس از گذراندن تمام این شرایط نوبت به بررسی و معاینه پزشكی می رسد كه در چه حد از سلامتی كامل به سر می برید. اگر نوار مغزی و قلبی شما سالم باشد، در انجام تست IQ نمره بالای ۱۰۰ را دریافت كرده باشید و از نظر دندانپزشك نیز مشكل خاصی نداشته، آزمایش خون شما نیز مطلوب باشد یك پله دیگر به مهماندار شدن نزدیك شده اید.



• مدرسه عالی بسته شد
مدرسه عالی مهمانداری كه بعضی به آن دانشكده می گفتند پس از انقلاب به دلیل بعضی تدابیر برچیده شد. در این مدرسه عالی اساتید خارجی تخصصی این رشته تدریس می كردند و پس از انقلاب كه مدرسه را تعطیل كردند افراد با توجه به میزان نفوذ خود در دولت وارد مدرسه می شدند. چون شركت هما نمی توانست این افراد را استخدام كند به صورت پیمانی از آنها استفاده كرد و در نهایت نیروهای خوب و به گفته كانون مهمانداران زبردست این حوزه از هما رفتند. در نهایت افرادی دارای مدرك زیردیپلم كه به زبان انگلیسی هم تسلط نداشتند در مقام مهماندار ظاهر شدند و وجهه این شغل را با توجه به رفتار خود تغییر دادند. اكنون وضعیت مهمانداران را می توان به گونه ای دیگر بررسی كرد، آنها كه به شرایط استخدامی خود وفادار مانده اند هنوز همان ویژگی های نخستین را دارند ولی گروهی كه با هر بار پذیرایی از مسافران از خودشان هم پذیرایی می كنند وضعیت روزهای آغازین خود را ندارند و صلاحیت های ظاهری را از دست داد ه اند. اما یكی از اعضای كانون مهمانداران، وضعیت آموزش هم گروه های خود در ایران را مطابق با استانداردهای بین المللی آن در سایر نقاط دنیا ارزیابی نمی كند و بزرگترین نقص آموزش ها را در تئوریك بودن آنها تعریف می كند و یكی از مهمترین آنها را نبود سیستم «شبیه سازی» برای آموزش های مهارتی عنوان می كند كه برای نمونه مهمانداران با مهار كردن آتش سوزی در هواپیما یا سقوط و نجات اضطراری آشنا شوند. مهمانداران معتقدند اگر چنین امكاناتی در ایران ایجاد شود سودآوری بسیاری همراه خود خواهد داشت چون كشورهای همسایه كه مهمانداران خود را برای انجام این دوره به كشورهای اروپایی می فرستند از امكانات ایران استفاده خواهند كرد. از همین گونه است كه مهمانداران باید فنون زایمان را هم آموزش دیده باشند. شاید به همین دلیل واحدهای پزشكی یكی از مهمترین بخش ها در دروس مهمانداری محسوب می شود. آخر اینكه مهمانداران گلایه دارند كه از تعطیلات برخوردار نیستند و هواپیماها به جعبه كمك های اولیه و وسایل ضروری مجهز نیست. مهمانداران گلایه دارند كه چند ساعت بیشتر از حد استاندارد كار می كنند. آنها معتقدند كه در این شغل سلامت روانی وجود ندارد و رفاه نسبی در زندگی آنها بی معنی است. یك مهماندار نباید در طول روز بیش از ۱۴ ساعت فعال باشد در حالی كه بسیاری از مهمانداران بیش از ۱۴ ساعت كار می كنند و این به دنبال خود برای آنها بیماری به همراه دارد. مهمانداران زودتر از سایر مردم به سنگ كلیه مبتلا می شوند چون آب بدن آنها در ارتفاع زیاد خشك می شود، آنها به بیماری های عضلانی، كمردرد، پا درد و بیماری های گوارشی مبتلا می شوند و در كنار آن به خاطر اعتراض اخراج می شوند.

مراحل ورود به مهمانداری


اگر علاقمند به شغل مهمانداری هستید. باید بدانید که کار سختی در پیش دارید ، پس باید عواقب آنرا قبول نمایید.چیز هایی نظیر مدیریت زمان یا کمبود وقت برای استراحت و تفریح یا مشکلات جسمانی و روحی . پیشنهاد می کنم قبل از این با چند نفر از افراد آگاه مشورت نمایید. و سپس تصمیم قطعی بگیرید . زیرا اکثر هواپیمایی ها از شما تعهد می گیرند که حداقل برای ۵ سال کامل برای این شرکت کار کنید.

اما مراحل ثبت نام و شرایط مهمانداری .

چون خودم مراحل مهمانداری شرکت ماهان رو تجربه کردم ، اطلاعاتی که در این مقاله ارایه می‌کنم در مورد شرکت هواپیمایی ماهان است ولی فکر می‌کنم اکثر هواپیمایی ها مانند ماهان در انتخاب مهماندار عمل نمایند .

مرحله اول :

ثبت نام در بانک مشاغل ماهان : شما میتوانید در صفحه بانک مشاغل ماهان ثبت نام نمایید و در خواست خود را نسبت به تمایل خود برای شغل مهمانداری اعلام نمایید.

شرایط لازم برای شغل مهمانداری در تصویر زیر اعلام شده است .

شرایط عمومی مهمانداری

شرایط عمومی مهمانداری

مرحله دوم :

فراخوان و امتحان کتبی : در این مرحله شما از طریق سایت ماهان از افراد واجد شرایط اولیه دعوت می‌شود تا برای دریافت کارت ورود به جلسه امتحان کتبی به مرکز آموزش های ماهان مراجعه نمایید و کارت ورود به جلسه آزمون را دریافت نمایید، در این مرحله فرم اطلاعات تکمیل شده و قد و وزن متقاضی نیز سنجیده می شود.

امتحان کتبی مهمانداری را خود شرکت برگزار می نماید. امتحان به صورت تستی بوده و پاسخنامه به صورت کامپیوتری تصحیح می گردد.

تعداد سؤالات در سایت ماهان ذکر می‌شود . اما برای سال ۱۳۸۹ تعداد سؤالات به شرح زیر بوده است.

زبان ۵۰ سؤال

هوش ۲۰ سؤال

عمومی ۱۵ سؤال

روانشناسی ۱۵ سؤال

نکته : منابع سؤالات عمومی قبل از برگزاری آزمون به متقاضیان اعلام میگردد.

نکته : در تمام مدتی که اولین اطلاعیه فراخوان مهمانداری را دیدید هر روز یا روزی دو بار به سایت ماهان سر بزنید . زیرا اطلاعیه های مهم را تنها در این سایت می‌توانید مشاهده نمایید.

مرحله سوم :

مصاحبه حضوری: در این مرحله که از نظر دوستان متقاضی سختترین مرحله است ، شما در معرض سه آزمون هم‌ زمان قرار می گیرید.

تمام بخش‌های این مرحله بجز قسمتی از بخش سوم به انگلیسی می باشد.

قبل از شروع فیلمی در مورد شرکت ماهان برای شما پخش خواهد شد که باید از نکات مهم این فیلم یادداشت برداری.

نکته :‌منابع معرفی شده در مرحله دوم را قبل از مصاحبه مرور کنید زیرا به کارتان می آید.

بخش اول :‌ یک مصاحبه کار گروهی که به صورت گروههایی چهار یا پنجتایی تقسیم می‌شوید و در مورد یک موضوع بحث و تبادل نظر می نمایید. این آزمون برای این طراحی شده است که مسئولین از قدرت شما برای کار های گروهی مطلع شوند.
بخش دوم
: تکمیل فرم اطلاعات شخصی .

بخش سوم:‌ مصاحبه حضوری . در این بخش شما باید به سؤالاتی که از سمت گروه مصاحبه کننده پرسیده می‌شود پاسخ دهید .در این بخش در قسمت اول سؤالات بصورت انگلیسی از شما پرسیده می‌شود و در قسمت دوم سؤالات به صورت فارسی .

نکته : این بخش خلاف چیزی که تصور می‌شود بسیار ساده است در صورتی که حفظ خونسردی کامل و آرامش یکی از رموز پیروزی در این مرحله است .

نکته : لبخند زدن مدام در این مصاحبه الزامیست . اگر می‌خواهید موفق شوید از یک هفته قبل خود را به شاد بودن و لبخند زدن عادت دهید.

نکته :استفاده از بادی لنگوییج یکی از بهترین و کار آمد ترین روشها در این مصاحبه است.

مراحل تست پزشکی و … را در مقاله بعدی معرفی می نمایم

ادامه دارد … .

آیا مهمانداری هواپیما واقعا شغلی سخت است؟؟


خیلی از آدمها توی اولین برخورد با یک مهماندار خارج از محیط کاری ، فکر می کنند، مهمانداری خیلی هم سخت نیست . یه جورایی مثل گارسونیه دیگه . البته این فکر که مهمانداری گارسون هواییه واقعاً فکر اشتباهیه .

اولین کسی که این حرف رو به من زد داییم بود. بهم گفت :‌مگه چی کار می‌کنید یه آب میدید دست مردم و یا غذا بعدش تمام مدت نشستید. یا از این دست حرفها.

اما خیلی‌ها نمیدونن که مهمانداری یکی از مشاغل سخت از نظر وزارت کار محصوب می‌شود. وظیفه اصلی یک مهماندار چیزی نیست جز رسیدگی به مسایل امنیتی پرواز و مسافران که سفری خوب و ایمن داشته باشند. این شغل که علاوه بر خطرات ناشی از سقوط هواپیما (‌اگر یک مسافر امکان بوجود آمدن تنها نقص فنی ساده در هواپیما را یک در بار عمر خود تجربه کنند، اما یک مهماندار آنهم در ایران جانش را هر روز سه یا چهار بار در کف دستش میگذارد و در آسمان پرواز می کند). خطرات فشار بر روی بدن و پیری زودرس و پوکی استخوان و سنگ کلیه و … . را هم کنار بگزاریم ، برخورد با انواع مسافر و انواع سلیقه ها. البته قصد اهانت به هبچ یک از دوستان مسافر را ندارم ، اما اگر منطقی برخورد کنیم خواهیم دید اگر شما بعنوان یک مسافر خدمات خوب و مطلوبی در فرودگاه دریافت نکنید یا از قبل عصبی باشید به راحتی تمام ناراحتی‌ خود را سر مهماندار خالی می‌کنید ، کسی که شاید ۹-۱۱ ساعت پرواز را پشت سر گذاشته باشد . و با لبخند از شما پذیرایی نماید ، شما چون این لبخند را می‌بینید با خود فکر می‌کنید که این شخص سرخوش است و می‌تواند کسی باشد که شما را از شر تمام ناراحتی‌ها رهایی بخشد . اما اینطور نیست بلکه او خود نیز ناراحتی‌ هایی دارد . فشار خانواده برای برنامه پروازی فشرده تا حدی که شاید هفته‌ای هفت روز پرواز را بگذراند، فرسوده شدن بدنش در برابر فشار جوی(‌بطوری که محققین ادعا کردند که تعدادی از سلول‌های مغزی افراد در برابر فشار جوی از بین می‌رود اما افرادی که بعنوان مسافر پرواز می نمایند بعد از فرود در فرودگاه مقصد مغز آنها به صورت خودکار بازیابی می شود، ولی مهماندارها فرآیند تخریبی بیشتری نسبت به فرآیند ترمیمی دارند) .

مهمانداران مجبور به تحمل رفتار بعضی از مسافران هستند زیرا اگر نسبت به ایشان بی احترامی صورت گیرد و مسافر از مهماندار شکایت نماید بعد از بازگشت به شهر اصلی وی به ساختمان مرکزی احضار و بلافاصله مواخذه میشود.و در پرونده وی ثبت خواهد شد . البته این به این معنا نیست که مسئولین شرکت های هواپیمایی در مورد مهمانداران خود کم کاری یا بی توجهی می نمایند . خیر اصلاً این‌گونه نیست بلکه آنها اصل مشتری مداری را بخوبی میدانند ولی هرچیزی هزینه ای دارد . و هزینه را مهمانداران باید بپردازند و مسئولین نیز سعی میکنند تا با پرداخت حقوق و مزایا آنان را راضی نگه دارند. تا چه اندازه در این کار موفق بوده‌اند یا خیر در این مقاله مورد بحث نیست . با اینکه بعضی از همکاران نیز از درآمد خود ناراضی هستند و از مشکلات گلایه دارند . که اگر شد به مشکلات آنها نیز خواهم پرداخت اما ابتدا نظر بر این دارم که عزیزان مسافر را نسبت سختی‌های این شغل آشنا سازم.

درس پرواز: قسمت سوم( آشنایی با جهت سنج، ارتفاع سنج و نشان دهنده سرعت ع


دانستن جهت يا سمت پرواز
براي پي بردن به اينكه هواپيما مستقيم و

ادامه نوشته

قانون هواپیمایی ایران


قانون هواپيمايي كشوري‌مصوب 1 مرداد ماه 1328 (‌كميسيونهاي راه و دادگستري)
‌ماده 1 - منظور از هواپيما كه در اين قانون ذكر مي‌شود وسيله نقليه‌اي است كه بتواند در....,,

ادامه نوشته

گزارش اشکال الکتریکی در تست فلایت 787




  شرکت هواپیمایی ANA که بزرگترین اپراتور بوئینگ 787 است، در طول

شرکت هواپیمایی ANA که بزرگترین اپراتور بوئینگ 787 است، در طول یک تست فلایت جهت آماده سازی ناوگان 787 خود برای بازگشت به لاین پروازی در ماه ژوئن، اشکال در پنل الکتریکی را گزارش کرد. مهندسین در پروازی از مبدا توکیو به مقصد سنگاپور، تغییر رنگی در اتصال یکی از پنل های الکتریکی یافتند.
البته قابل ذکر است که این پنل ارتباطی به سیستم باتری این هواپیما ندارد و پس از بازگشت به توکیو پنل مذکور تعویض گردید.
ANA یک مهره ی شل و خوب بسته نشده را دلیل این مشکل می داند که به هیچ وجه ارتباطی به مسئله ی امنیت پرواز ندارد.

درس پرواز قسمت دوم:


جلسه ي دوم :
اميدوارم جلسه ي اول رو متوجه شده باشين اما هر......

ادامه نوشته